Därför bör du lämna bilen till en ”Godkänd Bilverkstad”

Vi jobbar målmedvetet med att få fler bilverkstäder att ansluta sig till branschstandarden ”Godkänd Bilverkstad”, för att alla ni bilägare ska känna er tryggare och nöjdare efter ert besök på bilverkstaden, skriver Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Sommarledigheten brukar för en hel del svenskar innehålla överraskningen att semesterresan försenas av ett akut besök på bilverkstaden. Samtidigt känner sig många bilägare utelämnade vid sitt verkstadsbesök.

Så ska det naturligtvis inte vara, anser vi på Sveriges Fordonsverkstäders Förening.
Vi jobbar därför sedan mer än tre år målmedvetet med att få fler av landets bilverkstäder att ansluta sig till branschstandarden ”Godkänd Bilverkstad”.

Poängen med ”Godkänd Bilverkstad” är att du som bilägare kan veta att du när du anlitar en bilverkstad som certifierat sig för denna nya branschstandard kan vara trygg med att verkstaden utöver att följa lagen arbetar fackmässigt, följer branschens regler och kontrolleras av ett oberoende kontrollorgan. Sist men inte minst är en Godkänd Bilverkstad-certifierad verkstad alltid skyldig att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer, vid en tvist med bilverkstaden där du som bilägare vänt dig till ARN.

Vid halvårsskiftet hade knappt 1000 av Sveriges cirka 4000 bilverkstäder certifierat sig för Godkänd Bilverkstad. Ju fler de certifierade bilverkstäder det blir i Sverige desto tryggare blir det att vara bilägare i Sverige.

För bilverkstadsbranschen i vårt land utgörs inte bara av de cirka 4000 bilverkstäderna utan även de cirka 18000 som är anställda där. Till skillnad från i våra grannländer så har vi i Sverige etableringsfrihet för bilverkstäder och branschen består främst av små företag med 4-5 anställda.

Därför kan man krasst säga att det enda som styr branschen är den vanliga lagboken, lokala miljöföreskrifter samt för de företag som tillhör någon branschorganisation även de branschöverenskommelser som finns med Konsumentverket. Därför är branschstandarden Godkänd Bilverkstad så viktig för både Sveriges bilägare och för branschen.

I snart tre decennier har media med viss regelbundenhet lyft frågan om ”bilverkstadsfusk” samt ställt branschen, med all rätt, mot väggen. TV4-programmet Kalla Faktas granskning 2014 visade på bristande fackmässighet, fusk och dåligt kundbemötande både hos små fristående och stora märkesauktoriserade verkstäder. Dessutom hotade dåvarande konsumentministern, Per Bolund (MP), med lagstiftning.

Branschen tog detta på allvar, kallade till branschsamtal med ministern varefter ett omfattande, men ett långtifrån enkelt, arbete påbörjades. För tre år sedan uppfyllde den första verkstaden kraven för Godkänd Bilverkstad.

Men hur stort är problemet med fusk och tekniska brister?

För det första finns det en tilltagande divergens mellan bilägarnas kunskapsnivå om bilar och verkstadens. Allt färre bilägare byter sådant som hjul eller en trasig glödlampa själv.

För det andra har dagens bilar inte bara bättre kvalitet utan de är dessutom allt mera avancerade och komplicerade och fullproppade med avancerad elektronik och säkerhetssystem. En till synes enkel reparation kan idag därför kräva både tidsödande felsökning och uppdateringar av mjukvaror i bilens olika system.

För det tredje så utförs i bilbranschen i Sverige cirka tio miljoner underhållsservicar och reparationer varje år. Av alla anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) under 2022 var 4749 stycken för området ”motor” och 1024 (23 procent) av dem verkstadsrelaterade. Kunden fick rätt i cirka 500 av ärendena (46 procent). Av dessa 500 fällningar följde cirka 375 (75 procent) av verkstäderna ARN:s rekommendation.

För det fjärde så har bilverkstadsnäringen fått en egen organisation för seriöst arbetande fordonsverkstäder – Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Vi har 100 procent fokus på verkstädernas frågor. Alla verkstäder som är medlem hos SFVF följer dessutom alltid ARN:s rekommendationer, annars utesluts de ur föreningen.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening - SFVF Är en branschförening där verkstädernas frågor står i centrum. SFVF är Nordens största verkstadsförening inom fordonsbranschen och representerar över 2000 seriösa medlemsföretag från både lätta och tunga sidan. SFVF:s medlemmar består av professionella service, däck, rekond, glas, lack och skadeverkstäder. Hos SFVF är även företag som jobbar med försäljning av bil, lastbil, husvagn och husvagnar medlemmar. SFVF - samverkar med myndigheter, departement och organisationer på både den svenska och europeiska fordonseftermarknaden. SFVF - bevakar, informerar, är med och påverkar regler, lagar och övergripande beslut i branschen. Allt för att förbättra villkoren både för bilägare och medlemsföretagen. Sveriges Fordonsverkstäders Förening Är medlem i CECRA - https://www.cecra.eu/ som är den europeiska samarbetsorganisationen för fordonshandel och fordonsverkstäder. Är medlem i det internationella skadenätverket AIRC - https://airc-int.com/SFVF driver genom samarbetet med AFCAR - https://www.afcar.eu/ kampanjen för bilägarnas och verkstädernas rättigheter, Rigth-to-Repair Campaign, förkortat R2RC.

Följ Svenska Fordonsbranschen

Senaste pressmeddelandena från Svenska Fordonsbranschen

Därför bör vi ha ett RUT-avdrag för bilreparationer27.9.2023 11:10:58 CEST | Pressmeddelande

En pressad ekonomi för många bilberoende i Sverige bidrar till att många bilägare drar in på service och reparationer. Dåligt underhållna bilar riskerar drabba trafiksäkerheten och miljön, därför behövs ett RUT-avdrag för bilreparationer riktat till bilägare i glesbygd. Några av de samhällsgrupper som får bära en extra tung ekonomisk börda är de som bor i Sveriges utpräglade glesbygdsområdena och är helt beroende av sin bil för att kunna klara vardagen.